Pandemija COVID-19 promijenila je način na koji radimo jednako kao industrijska revolucija ili pojava interneta. Porasla je stopa rada na daljinu, naglasak je stavljen na fleksibilnost te iskustvo zaposlenika i njihovo fizičko i mentalno zdravlje. Najnoviji trendovi u upravljanju objektima prate nove prioritete i potrebu usvajanja novih politika i tehnologija koje su im podrška.
Donosimo vam 10 trendova koje trebate znati kako bi ste se što bolje pripremili za nadolazeću godinu.
Bolje raspoređena radna snaga
Prije dvije godine timovi od desetak ljudi mogli su se sastajati u istoj prostoriji nekoliko puta tjedno. Sada sastanci generalno postaju sve rjeđi jer posao postaje sve više raštrkan na različite lokacije. Istraživanje CBRE-a pokazuje da 87% velikih tvrtki usvaja hibridnu strategiju rada u kojoj zaposlenici rade na daljinu barem dio vremena. To znači da upravitelji objekata moraju preispitati koliko uredskog prostora stvarno trebaju i postaviti se više strateški u pogledu upravljanja prostorom. Također moraju ulagati u tehnologiju koja podržava hibridno poslovanje.
Fleksibilniji uredski prostor
U siječanjskoj anketi PwC-a, 31% poslovnih lidera izjavilo je kako predviđa smanjenje svog uredskog prostora, dok 56% zapravo planira povećanje. Međutim, to ne znači da nužno proširuju svoja korporativna sjedišta. Naime, u istom istraživanju, 58% ih je reklo kako planira otvoriti više lokacija, poput satelitskih ureda u predgrađima koja su bliža mjestima gdje ljudi žive kako bi potaknuli osobnu suradnju.
Model “hub-home-spoke” dobro je rješenje fleksibilnog uredskog prostora. Središnji ured ostaje središte za team building aktivnosti, obuku i mogućnosti mentorstva koje podržavaju jaku kulturu tvrtke, dok coworking prostori mogu poslužiti kao „krakovi” koji pomažu zaposlenicima da se povežu u manjim skupinama između kuće i ureda.
„Hotelski“ način funkcioniranja ureda
Istraživanje CBRE-a iz rujna 2020. pokazalo je da je 57% ureda imalo sjedeća mjesta prije pandemije, dok ih samo 10% planira nastaviti sa sjedećim mjestima u budućnosti. Umjesto toga, mnogi prihvaćaju tzv. „hot desking“ ili uredske hotele. „Hot desking“ omogućuje zaposlenicima da zauzmu bilo koje slobodno mjesto, dok uredski hoteli nude veću sigurnost zahtijevajući rezervaciju. Zaposlenici mogu rezervirati po potrebi, što može biti nekoliko puta tjedno, mjesečno ili tromjesečno. To poboljšava iskorištenost prostora i nudi potencijal za smanjenje troškova nekretnina konsolidacijom uredskog prostora.
Osobnije iskustvo zaposlenika
Zaposlenici su se navikli na fleksibilnost rada na daljinu iz udobnosti doma ili omiljenog kafića. Uspjeli su strukturirati svoj dan na način koji im najbolje odgovara. Kad se vrate u ured žele okruženje koje podržava njihov osobni stil rada, umjesto da moraju ponovo prilagođavati svoje navike kako bi se prilagodili radnom mjestu. Žele se povezati sa svojim kolegama na smislen način, a da pritom i dalje imaju pristup mirnim mjestima gdje se mogu koncentrirati. Kako bi išli u korak s ovim novim trendom upravljanja objektima, lideri na radnom mjestu moraju usvojiti takav novi način razmišljanja te prilagoditi tehnologiju, usluge i pogodnosti koje su svakom pojedincu potrebne za najbolje obavljanje posla.
Mnoga radna mjesta počinju rješavati ovu potrebu s aplikacijama za iskustvo zaposlenika koje omogućuju ljudima da ostanu povezani sa svojim radnim mjestom i pronalaze ljude, rezerviraju mjesta, traže uslugu i primaju poštu ili posjetitelje.
Veći naglasak na zdravlje i dobrobit zaposlenika
Zdravstveni i benefit programi od “lijepo je imati” postaju bitna pogodnost za zaposlenike. Pandemija je pojačala potrebu za ograničavanjem širenja virusa kroz socijalno distanciranje i praćenje kontakata, kao i potrebu za povećanjem čišćenja i sanitarnih uvjeta.
Također, sve je veći fokus na mentalnom zdravlju zaposlenika. Voditelji na radnom mjestu trebali bi razmotriti proširenje programa beneficija i na taj način pomoći zaposlenicima.
Ulaganje u pametne tehnologije pri izgradnji
Korištenje uređaja povezanih s „Internet of Things“ (IoT) nastavlja rasti, a IDC predviđa da će do 2025. biti više od 41,6 milijardi povezanih uređaja. Na radnom mjestu tehnologija pametnih zgrada već pomaže upraviteljima objekata stvoriti udobnije, energetski učinkovito okruženje, upravljanje građevinskim sustavima i imovinom te planiranje budućih potreba.
Primjerice, globalno sjedište jedne velike HVAC kompanije integrira kontrolu i optimizaciju funkcija zgrade u rasponu od zaštite od požara, sigurnosti i sustava za praćenje imovine, kao i upravljanja rasvjetom, održavanja HVAC-a i pametnog parkiranja.
Senzori zauzetosti također pomažu voditeljima objekata u prikupljanju podataka u stvarnom vremenu o tome koje su sobe i stolovi dostupni i olakšavaju predviđanje budućih potreba za prostorom.
Povećana upotreba informacijskog modeliranja zgrada
Softver za informacijsko modeliranje zgrada (BIM) preslikava fizičke aspekte zgrade tijekom njezina životnog ciklusa – od projektiranja i izgradnje do tekućeg održavanja. To omogućuje arhitektima i voditeljima objekata da planiraju pametnije zgrade od temelja i zauzmu proaktivniji pristup popravcima. S podacima iz BIM softvera mogu smanjiti troškove, poboljšati učinkovitost, smanjiti sigurnosne rizike i poboljšati upravljanje objektima.
Donošenje odluka na temelju analitike podataka
Stavljanjem tehnologije pametnih zgrada u prvi plan najnovijih trendova u upravljanju objektima, analiza podataka imat će veću ulogu u donošenju odluka.
Uz točnije podatke o prosječnoj popunjenosti, vršnoj popunjenosti i koje prostore koriste zaposlenici, rukovoditelji korporativnih nekretnina i lideri na radnom mjestu mogu donijeti više strateških odluka o tome koliko prostora zakupiti i kako prilagoditi svoje tlocrte kako bi podržali različite scenarije.
Nove tehnologije poboljšat će produktivnost i međusobnu suradnju
U metaverzumu, tehnologije koje koriste umjetnu inteligenciju, virtualnu stvarnost i proširenu stvarnost, pomoći će premostiti jaz između virtualnog i fizičkog radnog mjesta.
Umjesto da razgovaraju sa svojim kolegama na dvodimenzionalnom ekranu, zaposlenici bi mogli komunicirati s trodimenzionalnim avatarima u zajedničkom prostoru koji više nalikuje fizičkom uredu. Mogli bi se rukovati s haptičkom rukavicom ili obilaziti objekt s VR slušalicama koje im pružaju jači doživljaj. Iako smo još godinama udaljeni od ove stvarnosti, tvrtke već ulažu u tehnologije koje će to omogućiti – a pametni lideri obraćaju pažnju.
Konsolidacija tehnologije radnog mjesta
Tvrtke će nastaviti pojednostavljivati svoj softver i tehnologiju kako dođe do spajanja i preuzimanja. Ova konsolidacija će pojednostaviti procese i smanjiti uporabu različitih oblika tehnologije na radnom mjestu.
Umjesto implementacije desetaka pojedinačnih rješenja, lideri na radnom mjestu će tražiti integrirane sustave upravljanja iskustvom na radnom mjestu koji povezuju mnoge različite tehnologije i izvore podataka za besprijekornije iskustvo zaposlenika i holističkije izvješćivanje.
KAKO ĆE OVI TRENDOVI UTJECAT NA VAŠE POSLOVANJE?
U nadolazećoj godini svjedočit ćemo ubrzanju trendova upravljanja objektima koji su se polako razvijali posljednjih nekoliko godina.
Gotovo svaki aspekt upravljanja objektima napreduje kako bi imao veći fokus na povezivanje ljudi koji rade u industriji i onih na koje to utječe. Ovi trendovi upravljanja objektima pokazuju da i poslodavci i pružatelji usluga stavljaju fokus na što bolje iskustvo zaposlenika.
Kako nova partnerstva, tehnologije i drugi trendovi upravljanja objektima nastavljaju preoblikovati radnu snagu, očekuje se da će upravitelji objekata preuzeti više strateških uloga. Morat će razmotriti kako se ovi elementi mogu najbolje iskoristiti za postizanje najveće vrijednosti na radnom mjestu. I morat će pronaći ravnotežu između naizgled suprotstavljenih prioriteta upravljanja troškovima, a dajući prioritet iskustvu zaposlenika.