Bojleri su jedna od najvažnijih komponenti u HVAC sustavima institucionalnih i komercijalnih objekata. Za ugradnju i održavanje zahtijevaju značajna ulaganja, a jedan su od najvećih korisnika energije u objektu. Osim navedenog, kvar bojlera tijekom sezone grijanja može dovesti do poremećaja u radu i velikih oštećenja objekata i njihovog sadržaja. Stoga ne čudi da voditelji održavanja i inženjeringa moraju obratiti posebnu pozornost na rad bojlera svojih objekata.
Kao i sve, i bojleri imaju ograničen vijek trajanja. Čak i uz najbolje održavanje, na kraju ih je potrebno zamijeniti. Izazov za menadžere je pronaći pravi trenutak. Da li bolje popraviti postojeći bojler ili je vrijeme za ulaganje u novi? Ako čekate predugo, troškovi održavanja bojlera mogli bi postati izrazito veliki ili bi bojler mogao otkazati. Međutim, ako zamijenite prije vremena, novac će biti bačen.
Donošenje ispravne odluke o popravku ili zamjeni zahtijeva da menadžeri znaju dobro prepoznati stanje bojlera. Također, moraju razumjeti način na koji ti bojleri služe objektu i potrebe objekta u budućnosti. Oni mogu razviti ovo razumijevanje pažljivim ispitivanjem sedam ključnih čimbenika koji se tiču bojlera.
Starost bojlera je više od samog broja
Iako su bojleri dugotrajni, oni ne traju vječno. Bojleri od lijevanog željeza imaju uobičajeni vijek trajanja od 30 godina ili više ako se pravilno održavaju. Kondenzacijski bojleri imaju vijek trajanja od 15-20 godina, opet pod pretpostavkom pravilnog održavanja. No, to ne znači da će bojlere trebati zamijeniti kada dostignu očekivani vijek trajanja. Način održavanja faktor je koji menadžeri moraju uzeti u obzir pri donošenju odluke o popravku ili zamjeni.
Troškovi održavanja bojlera rastu kako on stari. Menadžeri moraju pogledati liniju trenda za održavanje bojlera. Ako je ravan, popravak bi mogao biti najbolja opcija, čak i ako se kotao približava ili je prošao svoj očekivani vijek trajanja. Ako su troškovi održavanja relativno visoki i rastu, tada je zamjena najbolja opcija.
Evidencija rada i održavanja bojlera
Povijest rada bojlera još je jedan važan čimbenik koji menadžeri moraju uzeti u obzir prilikom donošenja odluke o popravku ili zamjeni. Česti kvarovi ukazuju da ili nešto nije u redu s instalacijom bojlera ili on više nije pouzdan. Ako je problem instalacija, kao što je neispravan cjevovod, tehničari mogu ispraviti problem prije nego što menadžeri razmotre zamjenu.
Menadžeri također mogu pregledati evidenciju održavanja bojlera. Da li se javlja uvijek isti problem ili se pojavljuju novi? Jesu li problemi manji i lako se ispravljaju ili su to znakovi upozorenja da je šansa za veliki kvar na putu? Opet, pogledajte liniju trenda da vidite je li broj problema s održavanjem konstantan ili se povećava. Povećanje zahtjeva za održavanjem znači povećanje operativnih troškova, što je znak da se bojler možda bliži kraju svog efektivnog vijeka trajanja.
Najveći problem s čestim kvarovima bojlera je taj što se oni obično dogode u najgorem mogućem trenutku – usred sezone grijanja, u najhladnijoj noći. Ako se bojler tada pokvari, građevinski sustavi i sadržaji mogu se zamrznuti. Ako je šteta velika, može zahtijevati premještanje popravka bojlera u drugi objekt. Ako bojler ima povijest kvarova, upravitelji moraju odvagnuti rizik potencijalne skupe štete u odnosu na cijenu zamjene.
Razmatranje troškova
Dostupnost dijelova za popravak također će utjecati na odluku upravitelja da popravi ili zamijeni bojler. Proizvođači rade izvrstan posao održavanja inventara zamjenskih komponenti, ali kako uvode nove modele, postupno ukidaju inventar zamjenskih dijelova starijih modela. To može dovesti tehničare u poziciju da moraju provoditi dugotrajnu potragu za dijelovima koji su im potrebni dok im je bojler neispravan ili ih može prisiliti da proizvedu zamjenski dio.
Mnogi popravci bojlera mogu se napraviti pomoću generičkih dijelova, kao što su ventili i mjerači, ali neki zahtijevaju OEM dijelove. Menadžeri to moraju uzeti u obzir prilikom procjene odluke o popravku ili zamjeni. Hoće li moći dobiti ono što im treba kada im zatreba? Ako je tako, koliko će to koštati?
Pod pretpostavkom da tehničari mogu nabaviti potrebne dijelove, menadžeri moraju odmjeriti cijenu popravka u odnosu na cijenu zamjene bojlera. U većini slučajeva, trošak popravka bit će manji nego cijena zamjene, stoga ima smisla izvršiti potrebne popravke.
Pregled učinkovitosti
Smanjenje troškova energije dugo je bio cilj menadžera. Budući da su bojleri jedni od najvećih potrošača energije u objektima, upravitelji su na odgovarajući način usmjerili pozornost na učinkovitost bojlera. Prirodno je da učinkovitost bojlera opada s godinama, čak i ako se pravilno održava. Dijelovi se troše. Kamenac se polako pojavljuje na površinama koje prenose toplinu. Raniji popravci, čak i kada su pravilno izvedeni, mogli bi dodatno smanjiti učinkovitost. Testovi na tipičnom bojleru starom 30 godina pokazuju radnu učinkovitost od 70 % ili manje, dok novi kondenzacijski bojler može imati učinkovitost od 95%.
Potencijalne uštede energije koje menadžeri mogu postići zamjenom bojlera čak i ako je u dobrom radnom stanju. No, prije donošenja te odluke o zamjeni, menadžeri bi trebali analizirati buduće troškove energije za svaki sustav u jednoj godini. Sama ušteda energije možda neće biti dovoljna da jamči zamjenu, ali uz ostale čimbenike, učinkovitost bi mogla biti dovoljna da potakne zamjenu.
Fokus je na sigurnosti
Sigurnost je vrlo važna pri donošenju odluke da li je bojler za popravak ili zamjenu.
Tehničari moraju redovito testirati sve sigurnosne dijelove bojlera kako bi potvrdili njihov pravilan rad. Menadžeri također moraju razmotriti suradnju sa stručnjakom za bojlere kako bi procijenili sigurnost postojećeg bojlera. Na temelju preporuka, menadžeri mogu procijeniti je li prikladniji potez zamjena postojećeg bojlera radi poboljšanja sigurnosti ili ugradnja novog bojlera koji zadovoljava važeće propise.
Problemi s instalacijom
Instalacija bojlera u većem objektu sastoji se od jednog ili dva velika bojlera. Svaki bojler je dimenzioniran tako da većinu vremena može nositi opterećenje grijanja, dok drugi bojler služi kao rezervni. Iako ovaj sustav dobro funkcionira kako bi zadovoljio zahtjeve za grijanjem objekta, nije najučinkovitija metoda.
Bojleri mogu prilagoditi svoju brzinu paljenja kako bi zadovoljili različita opterećenja. Ako opterećenje padne ispod minimalne brzine paljenja jedinice, bojler bi se mogao privremeno isključiti. Ovaj ciklus smanjuje radnu učinkovitost i opterećuje komponente bojlera zbog promjena temperature.
Umjesto zamjene neispravne jedinice jedna za jednu, upravitelji mogu razmotriti ugradnju više manjih bojlera i postaviti ih tako da kako se opterećenje grijanja povećava, dodatni bojleri dolaze na zadatak. Ova strategija omogućuje menadžerima da lakše usklade kapacitet kotla s opterećenjem grijanja, eliminirajući cikluse i poboljšavajući radnu učinkovitost. Više manjih bojlera također poboljšava pouzdanost sustava jer kvar jedne jedinice neće značajno utjecati na kapacitet grijanja.
Napredak u tehnologiji
Inovacije u dizajnu kotlova su konstantne. Digitalna tehnologija zamijenila je mehaničke kontrole kod bojlera nove generacije, omogućujući tehničarima daljinsko upravljanje. Velika poboljšanja u dizajnu bojlera rezultirala su većom radnom učinkovitošću.
Uzimajući u obzir ovih sedam čimbenika pri procijeni opcije popravka ili zamjene bojlera, menadžeri mogu donijeti odluku s pozicije razumijevanja. Oni mogu uspješnije uračunati sadašnje i buduće potrebe objekta, stanje postojećih bojlera, troškove nastavka popravka postojećih bojlera i troškove instaliranja novog sustava. Procjenom svakog čimbenika menadžeri mogu identificirati najbolju opciju.