Pametni gradovi dolaze na velika vrata.
Kada se isprepletu umjetna inteligencija (AI), proširena stvarnost (AR), internet stvari (IoT), geopozicioniranje, strojno učenje i još mnogo toga, stvoriti će se gradovi budućnosti koji će biti međusobno povezani na način koji su samo pisci znanstvene fantastike zamišljali. Svi naši uređaji znati će svaki naš korak i navike te će automatizirati naporan svakodnevni život. Naša putovanja na otvorenom bit će vođena i usmjeravana, a kamo god da krenemo – škola, bolnica, zračna luka i trgovina – čekati će nas još jedan pametni objekt s jednostavnim i praktičnim iskustvom.
Što će sve to značiti za sitnice svakodnevnog života, kao što je primjerice putovanje s mjesta na mjesto? Mnogi vjeruju da će pametni gradovi imati proširene mogućnosti javnog prijevoza. Iako je to možda istina, pandemija COVID-19 pokazala je da ljudi i dalje cijene svoje automobile što dokazuje činjenica da je vlasništvo automobila naglo poraslo tijekom pandemije.
Kako se javni prijevoz širi i gradovi počinju davati prioritet zelenim inicijativama, mnoga javna parkirališna mjesta i parcele morati će se ukloniti, stvarajući nedostatak parkirnih mjesta za one koji su izabrali svoj automobil ispred javnog prijevoza, a traženje parkirnih mjesta u gužvi u centru grada nikad nikome nije zabavno!
Što će to značiti za vlasnike objekata?
Za vlasnike objekata u pametnim gradovima problem s parkingom stvara jedinstvenu priliku. Pružajući neiskorištena parkirna mjesta za iznajmljivanje građanima, vlasnici nekretnina mogu unovčiti neiskorištenu imovinu i dodati još jednu pametnu značajku svojim objektima.
Primjerice, vozači koji će tražiti parkirno mjesto moći će preuzeti aplikaciju koja će ih voditi do obližnje zgrade s dostupnim mjestima u blizini odredišta. Vozač tada plaća cijenu koja se određuje prema broju ljudi koji traže mjesta u tom trenutku i broju dostupnih mjesta, a vlasnici objekata odjednom profitiraju od onoga što je nekada bilo prazno i neiskorišteno parkirno mjesto.
No, pametni gradovi također će biti zeleni gradovi pa bi svaki objekt s raspoloživom kvadraturom trebao iskoristiti dio toga kako bi doprinio zdravijem i zelenijem iskustvu, a ne samo slobodnim parkiralištima. Kako će pametni gradovi postajati učinkovitiji, sve ćemo se više oslanjati na održivost i koristiti svoje resurse za stvaranje ugodnijih i zadovoljavajućih područja za kretanje. Mjerenja vremena, topline i vlage mogu identificirati idealna mjesta za unutarnje vrtove ili staklenike i druge vrste urbanog ozelenjavanja.
Srećom, pametno parkiranje čak može pomoći u tome. Na primjer, prosječni Amerikanac provede 17 sati godišnje tražeći parking u urbanim sredinama, što predstavlja rasipanje goriva i nepotrebno onečišćenje.
Jedna od prednosti oslanjanja na pametno parkiranje je da ono relativno jeftino u kontekstu postavljanja i infrastrukture. Određeni, važniji aspekti pametnog grada mogli bi zahtijevati puno ulaganja, od skenera preko satelita do posebno izgrađenih zgrada i prometnica, ali pametno parkiranje ne zahtijeva ništa više od aplikacije i potencijalno, senzora i skenera na dostupnim mjestima.
Samo izdvajanjem nekoliko slobodnih mjesta i pridruživanjem programu, vlasnici zgrada mogu uložiti malo za postavljanje, a početi brzo zarađivati i privlačiti vozače u svoje prostore, stječući potencijalne kupce. Neke zgrade mogu čak implementirati besplatno ili jeftinije parkiranje za ljude koji posjećuju njihove trgovine ili na drugi način koriste njihove objekte koristeći dinamičke modele određivanja cijena.
Imidž pametnog grada stalno se razvija kako se pojavljuju inovacije koje zadovoljavaju nove društveno-političke i ekonomske uvjete. Vizija pametnih gradova nekoć je uključivala malo ili nimalo osobnih automobila, ali COVID-19 je dokazao da ćemo i dalje morati voditi računa o automobilima u našim futurističkim, integriranim metropolama.
Srećom, zgrade i objekti s integriranim parkirnim mjestima mogu te parcele pretvoriti u održiva, učinkovita mjesta za iznajmljivanje za vozače koji traže mjesto za parkiranje. Uz jednostavne tehnološke nadogradnje i upis u program napredne tehnologije, prazan prostor postaje pokretač profita i angažmana, privlačeći nove posjetitelje u zgradu i pretvarajući neiskorištenu imovinu u novi izvor prihoda.